Straks rinkelt de vernieuwde ‘witte kassa’. Maar wanneer precies?

BKBC 34
Shutterstock

Vanaf 1 januari 2026 introduceert de Belgische overheid officieel GKS 2.0, de nieuwe generatie van het Geregistreerd Kassasysteem. Het is de opvolger van de veelbesproken (beruchte?) ‘witte kassa’ die sinds 2016 in de horeca gebruikt wordt voor btw-controle. In de sector leeft het gevoel dat de effectieve uitrol mogelijk later zal zijn. Maar één zaak staat vast: GKS 2.0 brengt ingrijpende wijzigingen met zich mee; technisch, administratief én operationeel.

De overheid wil het huidige kassasysteem gebruiksvriendelijker maken en beter laten aansluiten bij digitale processen. Daarom staan deze vernieuwingen klaar:

  • Afschaffing van de black box en de VAT Signing Card (VSC) - De beveiligde hardwarecomponenten die transacties moesten ondertekenen, verdwijnen volledig.
  • Nieuwe Fiscale Datamodule (FDM) - Deze module stuurt gegevens online en in (bijna) real time naar de fiscus.
  • Digitale kastickets worden mogelijk - Naast papieren tickets kunnen horecazaken voortaan ook digitale bewijzen van consumptie uitsturen. Comfortabeler voor de klant, en duurzamer.
  • Minder hardware, meer software - Kassaleveranciers kunnen sneller updaten of nieuwe functies aanbieden en het beheer wordt eenvoudiger voor ondernemers.

Overgangsregeling: wie moet wanneer overstappen?

De overstap naar GKS 2.0 gebeurt gefaseerd.

1. Nieuwe horecazaken, opgericht vanaf 2026

Voor nieuwe zaken die aan de GKS-verplichting onderworpen zijn, geldt:

  • GKS 2.0 is in principe verplicht vanaf 1 januari 2026.
  • Door verwachte tekorten aan gecertificeerde systemen en een tolerantieperiode krijgen nieuwe zaken wel enige ademruimte. In de praktijk mogen ze tijdelijk GKS 1.0 gebruiken, maar de bedoeling is dat ze zo snel mogelijk overstappen op de nieuwe versie.

2. Bestaande zaken met een GKS 1.0

Hier komt een gefaseerde planning:

  • De datum waarop hun huidige GKS 1.0 werd geïnstalleerd, bepaalt de deadline voor de overstap.
  • Vanaf 1 juli 2026 begint het oude systeem stelselmatig uit te faseren.

Hoe recenter het huidige systeem, hoe langer de ondernemer tijd krijgt om om te schakelen. Dat moet vermijden dat wie net investeerde, plots opnieuw kosten moet maken.

3. Zaken met een oud GKS, geïnstalleerd vóór 1 januari 2018

Voor hen is de overgang het meest dringend:

  • Uiterlijk op 1 juli 2026 moeten deze horecazaken volledig overgestapt zijn op GKS 2.0.
  • Deze groep vormt een aanzienlijk deel van de installaties, wat de kans op drukte – of zelfs tekorten – bij leveranciers vergroot.

Wat betekent dit voor horecaondernemers?

  1. Nieuwe investeringen - Hoewel de hardware eenvoudiger wordt, vraagt GKS 2.0 nog steeds een update of vervanging van het kassasysteem. De kostprijs kan variëren per leverancier, maar is doorgaans lager dan bij de oude black box-architectuur.
  2. Meer flexibiliteit - Digitale kastickets, cloudverbindingen en vlottere updates brengen modern gebruiksgemak. Voor ondernemers die hun processen willen digitaliseren, is GKS 2.0 een opportuniteit.
  3. Timing blijft onzeker - De sector verwacht dat de datum van 1 januari 2026 mogelijk opschuift. Leveranciers moeten nog certificeringen verkrijgen en implementaties voorbereiden. Een uitstel zou dus niet verrassend zijn. De FOD Financiën werkt overigens nog aan gedetailleerde richtlijnen rond installatie, certificatie en rapportering.

Heb je vragen? Blijf er niet mee zitten.

Contacteer ons