Staat alle wettelijke informatie op je onlinebedrijfsaccounts?
Ongeacht het doel dat de website of het social media-account van je onderneming ook dient en of je er veel of weinig informatie op deelt met je klanten en doelgroepen, je bent verplicht om bepaalde informatie te verstrekken. De FOD Economie deelt hardleerse klanten boetes tot 80.000 euro uit.
Een bedrijfswebsite of een social media-account (Facebook, LinkedIn, Twitter, TikTok, ...) kan verschillende doelen dienen. Voor de ene ondernemer is het een manier om diensten aan te prijzen, voor de andere is het een forum om in contact te komen met klanten en potentiële klanten en voor een steeds groter wordende groep is het niets meer of minder dan een winkelruimte waar klanten komen en gaan. Een andere groep is chronisch niet overtuigd van de meerwaarde van zo een eigen plek op het www maar liet zich toch overhalen om daar ‘een visitekaartje’ te droppen. Ook in dat geval ben je verplicht om enkele gegevens te vermelden.
- De naam van je onderneming of je eigen naam.
- Het adres waar je onderneming gevestigd is.
- Contactgegevens waarop je onderneming te bereiken is, bv. een telefoonnummer of e-mailadres.
- Werk je met een vennootschapsvorm, vermeld dan ook de rechtsvorm en de RPR-locatie, die aangeeft onder welk gerechtelijk arrondissement de vennootschap valt.
- Het ondernemingsnummer, toegekend bij uw inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Afhankelijk van het statuut en de sector waarin je onderneming actief is, kunnen bijkomende inlichtingen noodzakelijk zijn.
- Als je activiteit onderworpen is aan btw, vermeld dan ook je btw-nummer; dat is het letterwoord ‘BTW’ gevolgd door je ondernemingsnummer.
- Als je een vergunning nodig hebt voor je handelsactiviteit, bijvoorbeeld als vastgoedmakelaar, vermeld dan de gegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit.
- Als je een gereglementeerd beroep uitoefent, vermeld dan de beroepsvereniging, de beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels.
- Is je onderneming onderworpen aan een gedragscode, vermeld dan waar de gedragscode kan geraadpleegd worden.
Beheer je een webshop, dan moet je ook hierop letten:
- de totale prijs;
- de belangrijkste kenmerken en voorwaarden;
- de wijze van betaling en levering.
Op de website infoshopping van de federale overheid vind je hierover meer informatie.