Fiscale heropleving hybride bedrijfswagens blijkt een mager beestje

BKBC
Shutterstock

De heropleving van de hybride bedrijfswagen, aanvankelijk gepresenteerd als dé grote verrassing in het coalitieakkoord van de regering-De Wever, blijkt volgens De Tijd na maanden van aanpassingen slechts een "mager beestje" te zijn. Hybrides zouden uiteindelijk voor slechts een klein deel van de bedrijfswagenrijders opnieuw aantrekkelijk worden. Hoewel de regeling nog niet volledig in beton gegoten is, wordt toch steeds meer duidelijk over wie wel en wie niet profiteert.

Niet voor alle ondernemers

Dit is wellicht de grootste teleurstelling: de hernieuwde aftrek voor plug-inhybrides als bedrijfswagen geldt uitsluitend voor zelfstandigen en eenmanszaken. Dit zijn natuurlijke personen mét een btw-nummer die onderworpen zijn aan de personenbelasting.

Ondernemers die hun activiteiten in een vennootschap hebben ondergebracht, zoals eenvoudige BV’s, commanditaire vennootschappen of managementvennootschappen, vallen uit de boot. Dit is significant, aangezien juist in die laatste categorie nog veel ondernemers met (deels) fossiele bedrijfswagens rijden.

De versoepelde fiscaliteit geldt enkel voor auto’s die uitgerust zijn met een benzine- of dieselmotor in combinatie met een elektromotor, waarbij de batterij met een oplaadkabel wordt opgeladen.

Wat houdt de fiscale gunstregeling in?

De aftrekbaarheid van hybride bedrijfswagens blijft sowieso complex en hangt af van het moment van bestelling en de CO2-uitstoot.

Voor plug-inhybrides besteld vóór 31 december 2025, door zelfstandigen met eenmanszaak wordt de aftrekbaarheid van de autokosten (exclusief brandstof) vastgeklikt op 75% tot 2028 voor de gehele gebruiksperiode, zolang de auto niet van eigenaar verandert.

Voor plug-inhybrides besteld vanaf 1 januari 2026 door zelfstandigen met eenmanszaak worden opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen. De maximale aftrek kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Hybrides die meer dan 75 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn voor maximaal 75% aftrekbaar. De aftrekbaarheid zal dan geleidelijk afnemen. Vanaf 1 januari 2027 zakt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens (met een maximale uitstoot van 50 gram CO2 per kilometer) van 100% naar 95%, en zal daarna elk jaar verder dalen.

Alle hybrides die na 31 december 2029 worden besteld, zullen van geen aftrek meer kunnen genieten.

Valse hybrides

Belangrijke kanttekening: niet elke stekkerhybride is komt in aanmerking voor bovenstaande regeling. Een ‘valse hybride’ krijgt een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Een auto geldt als een valse hybride als hij per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kilowattuur aan batterij aan boord heeft of meer dan 200 gram CO2 per kilometer uitstoot.

Nieuwe CO2-cijfers

Een ander belangrijk aandachtspunt zijn de CO2-uitstootcijfers zelf. Autobouwers moeten voor het eind van dit jaar hun uitstootcijfers aanpassen aan een nieuwe euronorm, Euro6e-bis. Dit zal ertoe leiden dat de uitstootcijfers van vooral hybrides verdubbelen tot verdrievoudigen. Het is volgens De Tijd zinloos om nu al te kijken naar de configurator van uw favoriete merk aangezien het tot het einde van dit jaar wachten zal zijn op de exacte cijfers.

Verschillende aftrekbaarheid

Hybrides halen hun energie uit zowel een oplaadbare batterij als fossiele brandstof. De fiscale behandeling van de bijbehorende kosten verschilt. De elektriciteitskosten voor het opladen van de batterij blijven 100% aftrekbaar tot eind 2026. In 2027 zakt dat percentage – net als bij volledig elektrische auto’s – naar 95%. De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt echter sterk beknot. Tot nog toe waren die kosten voor 50% aftrekbaar tot het eind van 2027. In de nieuwe regeling geldt die aftrek enkel nog voor auto’s die vóór eind dit jaar (2025) zijn besteld. De fossiele tankkaarten van auto’s die vanaf 1 januari 2026 worden besteld, zijn niet meer aftrekbaar. Wie enkel een hybride auto koopt om fiscale redenen en de oplaadkabel in de autokoffer laten verstoffen, zal dus een slechte zaak doen.

De wederopstanding van de hybride bedrijfswagenfiscaliteit is met andere woorden een genuanceerd verhaal. Hoewel zelfstandigen met een eenmanszaak opnieuw van fiscale voordelen kunnen genieten, is er een kink in de oplaadkabel voor andere ondernemers. Goed geïnformeerd zijn en zo nodig tijdig actie ondernemen zal nodig zijn om optimaal te kunnen profiteren.

Contacteer ons voor meer informatie