De paashaas bracht lekkers over hybride wagens

BKBC 13
Shutterstock

Volledig elektrisch rijden is de toekomst, maar hybride wagens blijken op vandaag in veel gevallen de meest praktische oplossing. De nieuwe federale regering De Wever komt hieraan in het recente Paasakkoord tegemoet door een versoepeling van de huidige regels. Plug-in-hybrides werden intussen immers fiscaal afgestraft. De aangepaste maatregelen worden natuurlijk pas definitief na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.

Hoe gebeurt de berekening vandaag?

Vandaag zijn de kosten van een plug-in-hybride voor uw vennootschap aftrekbaar volgens de zogenaamde gramformule. Het gaat meer bepaald over afschrijvingskosten, kosten voor onderhoud, verzekering, verkeersbelasting. Brandstofkosten horen daar niet bij.

De gramformule houdt rekening met de CO2-uitstoot en het brandstoftype (diesel of benzine) van je wagen. Dat ziet er dan zo uit:

120% - (0,5% x brandstofcoëfficiënt x CO2/km), waarbij de coëfficiënt 1 bedraagt voor dieselwagens en 0,95 voor benzinewagens.

Voor plug-in-hybrides wordt de bekomen aftrekbaarheid volgens de formule begrensd. Onder de huidige wetgeving was bovendien sprake van een ‘uitdoofregeling’, waarbij de fiscale aftrekbaarheid jaarlijks afneemt voor hybride wagens die aangekocht/geleased/gehuurd werden tussen: 1 juli 2023 en 31 december 2025.

Concreet betekent dit: 75% aftrekbaarheid in 2025, 50% aftrekbaarheid in 2026, 25% aftrekbaarheid in 2027 en 0% aftrekbaarheid in 2028. Voor hybride wagens aangekocht vanaf 2026 waren de kosten dus helemaal niet meer aftrekbaar.

Wat wijzigt er?

De regering De Wever wil een emissievrij wagenpark stimuleren, maar tegelijk ook rekening houden met de praktische realiteit van ondernemingen. Daarom werd besloten om de afbouw van die fiscale aftrekbaarheid te vertragen, waardoor de aanschaf van een plug-in-hybride toch weer aantrekkelijker wordt. Ook voor de wagens die voor 2026 aangeschaft werden.

De overheid stelt vaste plafonds in voor het percentage aftrekbaarheid, gebaseerd op de datum waarop je de wagen koopt. Die percentages blijven onveranderd gedurende de hele levensduur van de wagen bij dezelfde eigenaar.

  • Aangeschaft t.e.m. 31 december 2027: maximaal 75%. Tenzij voor wagens met een uitstoot van minder of gelijk aan 50 g CO₂/km:
    • Aangeschaft t.e.m. 31 december 2026: 100%
    • Aangeschaft in 2027: 95%
  • Aangeschaft in 2028: 65%
  • Aangeschaft in 2029: 57,5%
  • Aangeschaft in 2030 of later: niet meer aftrekbaar

Verandert een voertuig van eigenaar, dan geldt voor de nieuwe eigenaar, de nieuwe datum van aankoop, leasing of huur.

De aftrekbaarheid van brandstof (benzine/diesel) of elektriciteit voor hybride wagens valt onder andere regels. Deze moeten dus apart bekeken worden. Vanaf 1 januari 2025 is trouwens de Euro 6e-bis-norm van kracht, die een meer realistische weergave van de CO2-uitstoot ambieert. De nieuwe norm geldt vanaf 2026 voor bestaande modellen.

De aanschaf van een hybride wagen blijft dus nog enkele jaren fiscaal voordelig maar volledig elektrische voertuigen blijven fiscaal het voordeligst. Ze blijven namelijk voor 100% aftrekbaar gedurende de volledige duur, op voorwaarde dat ze aangekocht/geleased/gehuurd worden vóór 1 januari 2027.

Denk je eraan om een nieuwe wagen aan te schaffen, maar weet je niet goed wat in jouw situatie de beste keuze is?

Neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.

Wij zijn op zoek naar talent!

Senior Consultant & Junior Consultant

Bekijk alle vacatures